Já a Nevo jsme už ustálená dvojice na pražských cyklostezkách. Když se ale naskytla možnost vyzkoušet nový model Riese&Müller Culture Mixte, neváhala jsem. Jednak jsem byla sama zvědavá, jak se tohle elektrokolo chová, a taky mě zajímalo, v čem je lepší nebo horší.
Vzhled a geometrie
Na první pohled je jasné, že má Riese&Müller Culture mnohem vzdušnější konstrukci než Riese&Müller Nevo. Obě kola disponují sníženým rámem, který je do města super pohodlný. Subtilnější rám modelu Culture se samozřejmě pozitivně propisuje i do váhy. Zatímco Nevo v plné výbavě váží 29 kg, testovaný Culture má pouze 22 kg. Manipulace nebo tlačení do schodů je tedy výrazně jednodušší.
Pohon, řazení a výkon
Culture je stejně jako Nevo městské elektrokolo a přesně proto je i u novějšího modelu místo řetězu pohonem řemen. A já jsem jedině pro! Čím menší údržba je u městského elektrokola třeba, tím lépe. Když k tomu připočítám i extrémně dlouhou životnost řemenu, bude pro mě vždy nejlepší volbou.
Hodně příjemná změna u Culture je velmi tichý motor. Performance Line SX nevydává skoro žádný zvuk, což se o Performance Line CX u Neva říct úplně nedá. Lepší motor v kombinaci s nižší váhou dělají z Culture elektrokolo se slušným odpichem. Až naskočí na světlech zelená, budeš pryč dřív, než se lidé v autech rozjedou.
Řazení
Testovaný Culture měl 8-stupňové řazení v zadním náboji, což je pro městské elekrokolo naprosto dostatečný rozsah. Ve srovnání s Nevem, které má plynulé řazení, je tohle ale méně pohodlné. (Při konfiguraci a nákupu je možné systém řazení u Culture změnit na plynulý).
Komfort
Každý městský cyklista ví, že jízda na kole znamená překonávání kolejí, dlažebních kostek, příčných prahů a mnoha dalších nerovnosti. Jak se s tím oba modely poperou? Culture, stejně jako Nevo, disponuje odpruženou přední vidlicí. Ta pochytí a ztlumí nárazy na zápěstí. A nezapomnělo se ani na sedlo. Culture má odpruženou sedlovku Satori Elegance, která má, jak už název napovídá, výrazně elegantnější design než Cane Creek u Neva.
Připravenost na město
Oba modely mají společnou velmi širokou základní výbavu, v Riese Müller zkrátka ví, co na městské kolo patří. Nevo i Culture mají přední i zadní blatník, krytý řemen, zabudované přední i zadní světlo, zvonek a dostatečné množství odrazek.
Další vybavení
Elektrokolo Culture má stejně jako Nevo pevný zadní nosič s nosností 27 kg. Co mi na Culture občas scházelo byl přední nosič, který Nevo má. Na malém nosiči ráda vozím kabelku, nebo tašku, kterou s sebou běžně nosím. Bohužel, tato možnost u Culture zcela chybí a je to trochu škoda. Naštěstí zadní nosič nechybí ani u Culture, takže brašnu v pohodě upevníte.
Co jsem na testovném Culture neměla, ale při konfiguraci lze přidat, byl zámek zadního kola. Je to skvělé vybavení, když si potřebuješ od kola na chvíli odskočit. Nemusíš s sebou stále vozit zámek a kolo dokážeš na kratší časové úseky dostatečně zabezpečit proti krádeži.
Nevo i Culture mají každé určitě svoji cílovku a nemyslím si, že je jedno horší nebo lepší. Nevo je bytelný stroj, který si poradí skoro s každým terénem města a ani se u toho “nezapotí”. Culture je naopak mrštné elektrokolo pro rychlé přesuny, které zvládá městský život s lehkostí.
Ostatně, pokud chceš oba modely porovnat, můžeš si je půjčit u nás v Kolovně v pražské Troji, kde nově máme model Culture Mixte k vidění.
Zaujal tě článek? Mrkni na další články ze sekce týdeníku městských elektrokol!