KOLOVNA TÝDENÍK MĚSTSKÝCH ELEKTROKOL #3

JAK VYBRAT ELEKTROKOLO DO MĚSTA

Jezdit po Praze na elektorkole je rychlé, pohodlné a kromě časové úspory přináší i mnoho zdravotních benefitů – udržuje nás ve fyzické kondici a je prokázano, že lidé, kteří jezdí místo autem do práce na kole, jsou šťastnější (Biking or walking to work will make you happier and healthier – Vox).


Městské elektrokolo funguje hlavně jako nástroj, mělo by tedy mít takové komponenty, které téměř nikdy nevyžadují údržbu a jsou odolné vůči povětrnostním podmínkám. Pokud elektrokolo ještě nemáš, ale zvažuješ jeho nákup, sepsali jsme pár tipů, jak vybrat to nejvhodnější do města.


Posed a tvar rámu


Nejpohodlnější a zároveň nejstabilnější posed je vzpřímený. Soustřeď se tedy na elektrokola, která jsou klasifikovaná jako městská a mají řidítka výše než sedlo. Takový posed navíc přirozeně odlehčuje zátěž na zápěstí a pomůže ti mít při jízdě narovnaná záda.


I u tvaru rámu (neboli geometrie) je potřeba trochu vybírat. Do města je totiž nejvhodnější pořizovat elektrokolo se sníženým rámem. Jednoduše se pak na kolo nasedá i sesedá a to v jakémkoliv oblečení. Přece jen zvedat nohu přes rámovou trubku v obleku nebo v sukni dvakrát pohodlné není.

Pohon

Každé elektrokolo má někde schovaný motor. Můžete ho najít v předním nebo zadním náboji, či ve středu u pedálů. Za sebe můžu nejvíce doporučit pohon u pedálů. Výkon je do Prahy zcela dostačující a kolo má velmi přirozený rozjezd. Pohon v předním náboji bývá spíše v levnějších elektrokolech, ale s vlnitým terénem si také poradí obstojně. No a pohon v zadním náboji je na hodně kopcovité dojíždění.


Když už jsme u pohonu, je potřeba se zaměřit taky na řazení, převody a řetěz. S ohledem na co největší bezúdržbovost doporučuji koukat po elektrokolech, která mají řazení schované v zadním náboji a ideálně mají místo řetězu řemen. Tahle kombinace vydrží bez údržby a zásahu roky. Osobně mám najeto přes 3000 km a vše je ve výborné kondici. A nemusíte se bát, že vám po dešti bude cákat maz z řetězu na oblečení.


Brzdy


Městská elektrokola váží často výrazně víc než obyčejné kolo a také se na nich často pohybujeme rychleji. Proto u mě padla volba na hydraulické diskové brzdy. Jejich brzdný účinek je vysoký a plní skvěle svoji funkci i v nepříznivém počasí. Další dobrou variantou jsou pak brzdy bubínkové, ale ty potkáte zřídka.

Doplňková výbava

Co dělá z dobrého městského elektrokola skvělé, jsou pak doplňky a další výbava. V té základní nesmí chybět blatníky, krytý řetěz (nebo řemen), zabudované přední a zadní světlo a aspoň jeden nosič. Bez této výbavy se kolo do města neobejde. Další fajn výbavou je pak zvonek, integrovaný zámek v zadním kole (jako mají modely od Riese & Müller) a odpružené sedlo, které pohltí drobné nerovnosti.

Všechny zmíněné tipy berte jako doporučení. S výběrem toho nejlepšího elektrokola do města pro vaše cesty vám samozřejmě poradí zkušený prodejce. A pokud už víte, co byste tak na tom svém chtěli mít, můžete rovnou nakouknout na e-shop, kde je z čeho vybírat.