KOLOVNA TÝDENÍK MĚSTSKÝCH ELEKTROKOL #1

7 MÝTŮ O ELEKTROKOLE

 


I když jsou napříč Evropou elektrokola na vzestupu (a v některých zemích jejich prodeje předbíhají prodeje aut), pořád existuje mnoho mýtů, které se k nim vážou. V tomto článku se dozvíte, že pravda je maličko jinde. To zjistí záhy každý, kdo elektrokolo vyzkouší.


1) Elektrokolo nesmí na cyklostezky


Na elektrokole můžete úplně stejně jako na běžném kole na všechny komunikace pro cyklisty – do cyklopruhu, na cyklostezky, do pěších zón s povoleným vjezdem cyklistů. Podle pravidel EU je za elektrokolo považováno každé kolo s přípomocí, které vyžaduje šlapání (lidskou sílu), aby se rozjelo.

2) Je nebezpečně rychlé

Všechna elektrokola v EU mají povinně omezovač rychlosti na 25 km/h. I to se však může někomu zdá příliš rychlé. Výhodou elektrokola jako je Nevo je motor, který reaguje na intenzitu šlapnání. Čím silněji šlápnete do pedálů, tím vyšší přípomoc dostanete a tím rychleji pojedete. Kdo šlape s menším důrazem tak jede pomaleji. Na elektorkole můžete tedy jet maximum, nebo klidně krokem, záleží jen na vás.


3) Elektrokola explodují a hoří


Tohle je taková městská legenda o lidech, kterým se samovznítila baterie na kole a podpálila garáž. Většinou se pak ukáže, že to bylo elektrokolo domácí výroby. V EU ale podléhají kola přísným homologacím a u výrobců jako je Riese&Müller a Bosch (který dodává baterie a pohon) není třeba se ničeho takového bát.

4) Nabíjení je komplikace

To možná platilo dříve, kdy elektrokola měla mnohem kratší dojezdy. S dnešním rozsahem u Neva kolem 90 km na jedno nabití stačí nabíjet přibližně jednou týdně, když na elektrokole jezdíte úplně všude a každý den. Plně nabito je za 4 hodiny, za 20 minut stihnete dobít tak přibližně na 17 km.


5) Hodí se leda tak pro nesportovce


Tohle slýcháváme asi nejčastěji – “já jsem zdravý/á, elektrokolo nepotřebuji.” Kdybychom se všichni pohybovali jen vlastními silami, nebyla by naše města ucpaná auty a MHD by zelo prázdnotou. Stejně jako jiné druhy dopravy, i elektrokolo člověk volí pro jeho pohodlí a rychlost. Městské elektrokolo je v první řadě dopravní prostředek, takže na něj s klidnou duší mohou sedat i vrcholoví sportovci.


6) Je to jízda bez práce – podvod


Není potřeba jezdit do práce, na schůzky nebo na nákup s propocenými zády nebo v cyklodresu, stačí přesedlat na elektrokolo. Jízda na kole městem tak může být naprostá pohoda, žádný výkon hodný časovkářů z Tour de France. Zkrátka nasednete na elektrokolo a pohodlně, bez potu a rudého obličeje dojedete tam, kam potřebujete.

7) Údržba elektrokola je náročná

Správně vybrané městské elektrokolo nepotřebuje prakticky žádnou údržbu. Karbonový řemen místo řetězu zajistí minimálně 15 000 km bez výměny. Vzhledem k menším rychlostem neobrousíte moc rychle ani destičky (po 3 000 km nájezdu byla nutná výměna jen předních destiček) a o přehazovačku se také není nutné starat, pokud je schovaná v náboji jako u Neva. V porovnání s mým gravelem je s vhodně vybaveným elektrokolem mnohem méně práce.


Pokud jste po přečtení nalomení a chcete si na vlastní kůži vyzkoušet, že výše zmíněné jsou opravdu jen mýty, stavte se u nás v Kolovně, kde vám elektrokolo rádi zapůjčíme.