I když jsou napříč Evropou elektrokola na vzestupu (a v některých zemích jejich prodeje předbíhají prodeje aut), pořád existuje mnoho mýtů, které se k nim vážou. V tomto článku se dozvíte, že pravda je maličko jinde. To zjistí záhy každý, kdo elektrokolo vyzkouší.
Na elektrokole můžete úplně stejně jako na běžném kole na všechny komunikace pro cyklisty – do cyklopruhu, na cyklostezky, do pěších zón s povoleným vjezdem cyklistů. Podle pravidel EU je za elektrokolo považováno každé kolo s přípomocí, které vyžaduje šlapání (lidskou sílu), aby se rozjelo.
Všechna elektrokola v EU mají povinně omezovač rychlosti na 25 km/h. I to se však může někomu zdá příliš rychlé. Výhodou elektrokola jako je Nevo je motor, který reaguje na intenzitu šlapnání. Čím silněji šlápnete do pedálů, tím vyšší přípomoc dostanete a tím rychleji pojedete. Kdo šlape s menším důrazem tak jede pomaleji. Na elektorkole můžete tedy jet maximum, nebo klidně krokem, záleží jen na vás.
Tohle je taková městská legenda o lidech, kterým se samovznítila baterie na kole a podpálila garáž. Většinou se pak ukáže, že to bylo elektrokolo domácí výroby. V EU ale podléhají kola přísným homologacím a u výrobců jako je Riese&Müller a Bosch (který dodává baterie a pohon) není třeba se ničeho takového bát.
To možná platilo dříve, kdy elektrokola měla mnohem kratší dojezdy. S dnešním rozsahem u Neva kolem 90 km na jedno nabití stačí nabíjet přibližně jednou týdně, když na elektrokole jezdíte úplně všude a každý den. Plně nabito je za 4 hodiny, za 20 minut stihnete dobít tak přibližně na 17 km.
Tohle slýcháváme asi nejčastěji – “já jsem zdravý/á, elektrokolo nepotřebuji.” Kdybychom se všichni pohybovali jen vlastními silami, nebyla by naše města ucpaná auty a MHD by zelo prázdnotou. Stejně jako jiné druhy dopravy, i elektrokolo člověk volí pro jeho pohodlí a rychlost. Městské elektrokolo je v první řadě dopravní prostředek, takže na něj s klidnou duší mohou sedat i vrcholoví sportovci.
Není potřeba jezdit do práce, na schůzky nebo na nákup s propocenými zády nebo v cyklodresu, stačí přesedlat na elektrokolo. Jízda na kole městem tak může být naprostá pohoda, žádný výkon hodný časovkářů z Tour de France. Zkrátka nasednete na elektrokolo a pohodlně, bez potu a rudého obličeje dojedete tam, kam potřebujete.
Správně vybrané městské elektrokolo nepotřebuje prakticky žádnou údržbu. Karbonový řemen místo řetězu zajistí minimálně 15 000 km bez výměny. Vzhledem k menším rychlostem neobrousíte moc rychle ani destičky (po 3 000 km nájezdu byla nutná výměna jen předních destiček) a o přehazovačku se také není nutné starat, pokud je schovaná v náboji jako u Neva. V porovnání s mým gravelem je s vhodně vybaveným elektrokolem mnohem méně práce.
Pokud jste po přečtení nalomení a chcete si na vlastní kůži vyzkoušet, že výše zmíněné jsou opravdu jen mýty, stavte se u nás v Kolovně, kde vám elektrokolo rádi zapůjčíme.