PRVNÍ KILOMETRY NA RIESE&MÜLLER

“Moje město není Amsterdam” je častý argument, proč se v některých českých městech nedá jezdit na kole. Jízda do kopce vyžaduje lepší fyzičku a člověk se u ní zapotí. Pokud nemáte v práci sprchy, může vás to od cyklistiky odradit. Tohle ale s elektrokolem odpadá. Ne nadarmo se říká, že elektrokolo vyhlazuje kopce. Díky přípomoci se do stoupání nemusíte namáhat a můžete na přepravu po městě zvolit běžné oblečení.

Poslední měsíce brázdím Prahu křížem krážem na elektrokole značky Riese & Müller, konkrétně model Nevo. Jedná se o městské elektrokolo připravené na všechny výzvy, které mohou při jízdě městem nastat. K tomu, aby byla jízda městem co nejpříjemnější přispívá baterka a motor od společnosti Bosch. Ve výbavě nechybí blatníky, zabudovaná světla, zvonek, kotoučové brzdy, nosiče, zabudovaný zámek a stojánek.

Nabíjení a výdrž baterky

 


Dojezd na jedno nabití je parametr, který zajímá snad každého majitele elektrokola, a tak bylo potřeba to otestovat hned několikrát. Ihned po nabití hlásí displej dojezd 115 km na režim Tour a dokonce 145 km na režim Eco

Ve výsledku se ale dostávám spíš na 100 km na jedno nabití, což je pořád velmi úctyhodný výkon. To by znamenalo, že každý, kdo to má do práce 10 a méně km by nabíjel maximálně jednou týdně. To se dá v pohodě zvládnout. Na celé nabíjení navíc stačí obyčejná zásuvka a zabere jen 3 hodiny.

Jízdní režimy

 


Kolo má nastavené 4 úrovně výpomoci. Ten, který se pro mě ukázal jako nejvhodnější je režim Tour a jak název napovídá, je dělaný na přejezdy. Motor dodává lehkou přípomoc po celou dobu jízdy, takže jízda je opravdu pohodlná a volnějším tempem dojedu bez kapky potu do cíle. Pro svižnější jízdu hlavně do kopečků využívám režimu Sport. Větší míra přípomoci znamená rychlejší jízdu nahoru. Režim Sport je dobrý i na rozjezdy na křižovatkách v kopci. 


Režim Eko jsem využívala jen okrajově. Jedná se o režim s občasnou lehkou přípomocí, tedy hodí se hlavně na rovné cesty. Schovávám si ho jako nouzový dojezdový režim, ale vyžaduje větší výkon, takže pro mě není zajímavý. Nejsilnější režim – Turbo – jsem nevyužila prakticky vůbec. Jedná se o režim s nejvyšší dopomocí, který se hodí spíše mimo město do terénu. 

Super výbava

 


Každé správné městské kolo je postaveno tak, aby vyžadovalo co nejmenší údržbu. Stejně jako auto nechce nikdo z nás umývat po každé cestě, nechceme to dělat ani u městského kola. Volba tedy padla na karbonový řemen místo běžného řetězu. Na pořizování je dražší, ale není potřeba ho mazat a vydrží až 30 000 km (tedy několik let). K řemenovému pohonu patří i přehazovačka. Ta je u Riese&Müller zabudovaná v zadním kole a je plynulá. Já oceňuji možnost řadit i během stání.


Do městské výbavy musí patřit i blatníky pro jízdu v dešti nebo po něm, nosiče na kabelku, nákup nebo tašku s notebookem a samozřejmostí jsou zabudovaná světla – přední a zadní. Ke každodennímu životu patří i nákup potravin. K jejich převozu dobře poslouží zadní nosič s gumovým popruhem, menší tašku lze také připevnit na přední nosič.


Skvělou výhodou modelu Nevo je absence horní rámové trubky. Umožňuje tak velmi snadné a elegantní vystupování z kola. Pro městské kolo je to tak samozřejmý element, že si ani neuvědomíte, že využíváte této výhody. 

Pro hračičky

 


Model Nevo, na kterém jezdím já, má vyšší řadu řídící jednotky (konkrétně Nyon) a společně s větším a dotykovým displejem taky možnost propojení s aplikací v telefonu. To mi dává možnost sledovat průměrnou rychlost na jednotlivých cestách, kadenci, nastoupané metry, využití motoru a taky mám přehled, kolik jsem toho daný měsíc najezdila.


Díky aplikaci mám navíc přístup i do eBike Connect, kde všechny tyto statistiky vidím. Mohu si zde také nastavit adresu domova a práce pro snadnější navigaci. Ano, navigaci. Jednotka Nyon umí navigovat na nastavené adresy, nebo trasu vypočítat. To se skvěle hodí, když jedu do míst, kde se běžně nepohybuji. Jednoduše zadám adresu, zvolím typ trasy (rychlá-vyhlídková-terénní) a mohu vyrazit. v Connectu navíc mohu nahrávat souboury .gpx a plánovat trasy. S Nyon tedy získávám kromě řídící jednotky i celkem slušný cyklopočítač. To ocení hlavně ti z nás, kteří jezdíme na kole i sportovně.

Závěrem

 


Riese & Müller Nevo je zkrátka městské elektrokolo, které mě nikdy nenechá ve štychu. Zvládnu s ním jet do prudkých kopců, v dešti i po něm, nemusím se bát kolejí ani kočičích hlav a díky dobré výdrži baterie se mohu beze strachu vydat na výlet přes celé město i kus za něj. Pro běžný pohyb po městě je to pro mě nejlepší parťák, který mě levně, rychle a ekologicky dostane všude, kam potřebuju.