MÝTY A PŘEKVAPENÍ: OBJEKTIVNÍ POHLED NA JEŽDĚNÍ NA GRAVELU

Alena Pavlatová sdílí svůj příběh o překvapivém zážitku s gravel kolem a jak se její pohled na tuto cyklistickou disciplínu zcela proměnil.


Vždy jsem měla ke kolu gravel neutrální vztah a nikdy jsem neuvažovala o tom, že bych si ho pořídila. Vlastním horské i silniční kolo, takže jsem se domnívala, že další kolo je jen zbytečný, nepotřebný kus. V tom se se velmi zmýlila a dnes musím říct, že opak je pravdou, právě toto kolo v mé garáži chybí. 

Jsem rekreační cyklistka s jasnou preferencí na zpevněné cesty a asfalt, technické úseky nevyhledávám. Horské kolo používám nejvíce jako dopravní prostředek, převážně na cestu do práce, jízdu po městě a také na krátké vyjížďky do terénu. V létě pak sáhnu raději po silničce a užívám si hladké jízdy po asfaltu na křivoklátských okruzích. Na silničce nejvíc oceňuji čistotu, eleganci a také rychlost a objemy najetých kilometrů, na horáku zase možnost kdykoli uhnout z cesty, takže trasu nemusím předem moc plánovat.


Během letošního března jsem měla příležitost testovat gravel od 3T Bike. Vybrala jsem si model 3T Exploro Ultra Rival 1×11 a vyrazila vstříc novému dobrodružství. Jelikož byl pěkný jarní den, vzala jsem to z Kolovny trochu oklikou, abych si vše pořádně osahala. Hned po prvních kilometrech jsem byla překvapená, jak je vše jednoduché a jak rychle jsem se s kolem sžila. Jakmile jsem na kolo sedla, cítila jsem se bezpečně, jako bych na gravelu jezdila odjakživa. Rychle jsem si zvykla i na oboustranné řazení, které jsem u převodu 1×11 nečekala.

Když všechno tak pěkně fungovalo, rozhodla jsem se, že nejlepší test bude závod, abych zjistila, co všechno tenhle krasavec umí. Vyrazila jsem na jih, kde se konal Primaverabike. Jedná se o malý závod v regionu Jižní Morava, počet účastníků byl něco přes 100 lidí. Na výběr byly dvě trasy, 30km a 50km, já zvolila tu kratší, neb jsem vůbec nevěděla, do čeho jdu. Krátce po startu jsem se dostala na čelo závodu, kde jsem se udržela až do cíle. Jasnou převahu jsem měla na dlouhých rovinatých úsecích, naopak drobně jsem ztrácela v technických, byť opravdu jednoduchých sjezdech, prostě jsem se s pevnou vidlicí a zahnutými řídítky na to necítila.

Závod byl hodně rychlý a s průměrem 28km/hod jsem do cíle přijela jako první žena. Moje další cesta byla do práce, chtěla jsem vyzkoušet, jak si gravel poradí ve městě a jak obstojí ve srovnání s mým horákem, na kterém do práce jezdím. A jak to dopadlo? Byla jsem nadšená. Kostky a koleje jsem téměř nepocítila a cesta do práce se mi zkrátila o pár minut. V tomto srovnání má kolo gravel jednoznačnou převahu. Má příjemnou geometrii, je lehké, s převodem 1×11 je i velmi rychlé a přesné elektronické, bezdrátové řazení jen doplňuje řadu superlativů. Navíc disponuje velmi krásným, neotřelým a jedinečným designem, takže je ozdobou každého cyklisty.


Jsem moc ráda, že jsem měla možnost gravel od 3T otestovat a rozšířit si tak své cyklistické obzory.