Jezdit městem na kole je skvělý způsob, jak se rychle a pohodlně přesouvat na kratší vzdálenosti (60 % cest ve městě má do 6 km). I tak se ale neobejdeme bez pravidel a zásad, které je dobré dodržovat, abychom jezdili bezpečně a neohrožovali ostatní.
Níže si rozebereme, jak identifikovat místa, kam můžeme na kole s klidem vjet, kde naopak musíme z kola sesednout, a podíváme se na “cykloetiketu”, s jejíž pomocí můžeme ze svého okolí udělat příjemnější místo.
Kam na kole smíš?
Možná už jsi se setkal s tím, že tě někdo v autě vyhání ze silnice na cyklostezku (která ale nikde v dohledu není). Při jízdě na kole však máš stejné právo používat silnici jako lidé v autech nebo na motorkách. Navíc můžeš vjíždět na legalizované chodníky, do povolených protikoridorů, na pěší zóny s povoleným vjezdem kol nebo na sdílené stezky s pěšími. Jak jsou taková místa označená, najdeš níže.
Kde musíš z kola sesednout?
Stejně jako lidé v autech musíš i na kole dodržovat, kam nesmíš. Platí pro tebe zákaz vjezdu, jednosměrky, pěší zóna (bez dodatkové cedule), a navíc je potřeba respektovat i cedule zákaz vjezdu na kole. Dodržovat bys měl i velmi nepopulární ceduli “cyklisto, sesedni z kola”, i když o vhodnosti jejího užití by se dalo diskutovat.
Na co si dát také pozor?
Jízda městem může občas připomínat džungli, a proto je dobré vědět, kdy máš právo jet a kdy naopak dáváš přednost. Nezapomínej ani na přednost zprava na neznačených křižovatkách a měj na paměti, že ne každý za volantem tě musí vidět.
A nakonec něco k cyklo etiketě
Kromě pravidel silničního provozu je dobré držet se i několika zásad, které sice nejsou diktovány pravidly, ale rozhodně budou mít pozitivní dopady jak na nás na kole, tak na všechny okolo.
Bez přední a zadní blikačky nevyjížděj. Díky pouličnímu osvětlení není ve městě nutné vozit silná světla, stačí taková, která tě zviditelní pro ostatní a ta stojí pár korun. Další dobrou výbavou je zvonek. Ne snad proto, abys jím vynucoval prostor, ale někdy je prostě dobré o sobě dát vědět.
Tento přešlap je lidem na kole často vyčítán, a tak je lepší se jízdě po chodníku, který není legalizovaný (rozebráno výše), vyhnout. Pokud cítíš, že je křižovatka náročná a bez cykloopatření ji neprojedeš, nezbývá než sesednout a kolo vést.
I když může být lákavé a máme pocit, že nikoho neohrožujeme, projíždět semafory zkrátka není správně. A pokud ti vadí pořád zastavovat, zkus si najít alternativní cestu po sdílených cyklostezkách, kde je semaforů minimum.
Stejně jako bychom jeli v autě. Chodec na přechodu má přednost, a pokud je to bezpečně možné, máme povinnost ho pustit.
Možná se jednou za čas potkáš s někým v autě, kdo nemá zrovna svůj den a udělá ti třeba myšku. Rozhodně se nepokoušej spor vyhrotit, ničemu tím nepomůžeš. Nejlepší je takového člověka nechat daleko za sebou.
Nejsi si jistý, jak si s tím vším poradit? Přijď na některou z našich městských vyjížděk, kde ti rádi poradíme.