OD RÁMU K B-HARD ULTRA

ETAPOVÉMU ZÁVODU ZA POUHÝCH 5 DNÍ

 


Celý příběh začal stavbou kola


Je pondělí, dorazil mi nový rám, ale už v pátek potřebuji vyrazit směr Bosna a Hercegovina, abych se v sobotu ráno postavil na start 1200 km dlouhého závodu. Kompletně jsem odstrojil mé staré kolo a vyčistil všechny komponenty, abych mohl hned začít s rychlou stavbou. Nejprve musím zkontrolovat veškeré příslušenství a rozhodnout se, co všechno budu potřebovat.


SRAM AXS má pouze dvě brzdové hadice, které je potřeba vést vnitřkem. Na mém starém rámu jsem si nechal vidlici a sedlovku, takže po dokončení stavby budu moct jednoduše pomocí několika měření převést můj dosavadní posed, na který jsem zvyklý. K nastavení a porovnání posedu na kole doporučuji využít bezplatný nástroj bikegeocalc.

Dalším krokem je zkrácení vidlice na mnou požadovanou délku, radši zde vždy nechávám nějaký prostor pro případné další úpravy. Pokračuji s řídítky a představcem, abych určil požadovanou délku brzdových hadic. Rám dorazil kompletně předpřipravený, odstranil jsem pouze přípravu pro přehazovačku a pokračoval v protahování hadice zadní brzdy. Chcete-li bezproblémově přidat izolaci, doporučuji použít isopropylalkohol. Poslední věc byla přišroubovat krytku rámu, přes kterou jde hadice, protáhnout hadici přes vidlici našroubovat dřík, olivku a brzdové třmeny.  


Jelikož už tohle je má šestá stavba kola, myslel jsem si, že mám všechen potřebný hardware doma k dispozici, ale třmenové šrouby byly příliš krátké. Použil jsem šupleru na změření rámu/vidlice,  abych našel správné šrouby.  Bohužel se mi nepodařilo získat originální SRAM, tak jsem šel do železářství, kde jsem nakonec sehnal šrouby z nerezové oceli M5 ve správné velikosti. Ještě bylo potřeba použít distanční podložky, abych udržel délku šroubů ve specifikaci třmenu.

Nadešel čas nastavit řadicí páky do požadované polohy a upravit hadice na potřebnou délku a připojit je. Rád dbám na to, aby se řídítka mohla pěkně otáčet a nezatěžovala hadici, přesto že se jí snažím udržet co nejkratší. Působí to pak hezky čistě, plus je tu ještě nějaký prostor pro doladění kokpitu.

Jakmile bylo vše připojeno, nasadil jsem kola, seřídil hlavové složení a provedl  “test chrastěním”, protože jednou když už je středová miska s ložisky zalisována, už s tím nic neuděláte. Kolo mým testem prošlo! Středové složení zapadlo a zbývaly už jen dodělávky. Přidělal jsem přehazovačku, zkrátil řetěz, upravil b-gap, seřídil řazení.


Vepředu mám převodník s 44 zuby, vzadu kazetu Rotor 11-39. Nyní ještě naposledy kontroluji, zda jsou všechny šrouby utaženy předepsaným momentem a odvzdušňuji brzdy.


Malá poznámka: Odvzdušňovací šrouby Rival AXS z páky a třmenu vypadají stejně, ale pozor, jsou odlišné! Pokud přemýšlíte, proč není žádný tlak z páky, jakmile jste zakryli třmen, pak používáte šroub páky.

Posledním krokem bylo seřízení brzdových třmenů, které jsem hned otestoval na krátké projížďce na večeři a pivko. Nikdy jsem neviděl tolik cizích lidí reagovat na moje kolo, bylo to skvělý! Když jsem se vrátil, ještě jsem nandal omotávku a kolo bylo ready. Následující den odpoledne jsem kolo otestoval na větrném švihu a kompletně nafotil. Trochu jsem se modlil, aby mi vítr kolo neshodil. :D Moje první dojmy z jízdy byly fakt neskutečný, se silným větrem si kolo poradilo s grácií.

Kompletní specifikace:

 


Rám: 3T Exploro Ultra – 56


Představec: Extralite Hyperstem 120 mm 6deg


Řidítka: Zipp SL 70 XPLR 40 cm


Řazení/Brzdy: SRAM Rival AXS


Kliky: SRAM Dzero Red power meter 175 mm , 44z prevodnik


Přehazovačka: SRAM XX1 AXS


Kazeta: Rotor 11-39


Brzdové kotouče: Campagnolo AFS 03


Kola: LB WR65


PLáště: Rene Herse Snoquailme Pass Extralight


Sedlo: Brooks C13 158 mm


Košíky: Elite Leggero Carbon


Váha:8.3 kg (s košíky a držákem K-Edge)


 


TEXT A FOTKY: Adam Popovec (@stalker_sk)