KOLOVNA GRAVEL CAMP

Podzimní gravel plný štěrku, šotoliny a bláta!

Minulý víkend byl ve znamení šotoliny, bláta, štěrkových cest a lesních trailů. Konečně nám to situace dovolila a do třetice všeho dobrého jsme mohli uskutečnit náš vůbec první Kolovna gravel camp pro veřejnost. Naše první víkendová akce byla určena pro všechny nadšence štěrku, a to jak pro začátečníky, tak i pro pokročilé gravelisty. Zkrátka pro všechny, kteří touží po dobrodružství tam, kde končí asfalt.

Nakonec jsme se sešli v celkovém počtu 13 cyklistů a společně jsme se vydali vstříc gravel dobrodružství v samém srdci Jeseníků. Po celou dobu akce nám byl zázemím náš Kolovna penzion v Hynčicích pod Sušinou. O tom, jak náš první gravel camp probíhal, se dočtete víc níže.

Den 1

Celý den začal probuzením do chladného rána, venku byla první námraza a nechyběla ani ranní mlha. Prostě pravý podzim na horách se vším všudy. Někteří se ale nenechali mrazivým ránem odradit a den odstartovali otužováním při východu slunce v nedalekém rybníku Úžas. Mezitím si už zbytek účastníků vychutnával bohatou snídani a studoval připravenou trasu na dnešní den.

Následovala příprava kol a focení s našimi „stroji“ obutých na širokých pláštích. Kupodivu v 10 hodin už všichni podle plánu sedíme na kolech a vyrážíme vstříc dobrodružství do okolních kopců. Jsme vybaveni pořádnou svačinou a několika vrstvami oblečení očekávajíc teploty jen několik málo stupňů nad nulou.
Sluníčko na sebe nenechalo dlouho čekat a hned v prvním stoupáním do sedla Štvanice nám svítí pořádně do zad. Po prvním kopci na sebe čekáme a svlékáme svrchní vrstvy. Vypadá to, že počasí nakonec bude přeci jen na naší straně.

Pokračujeme dále ve stoupání a štěrkovou cesta průběžně střídají strmé asfaltové úseky. Na prvních 9 km už máme nastoupáno přes 600 výškových metrů a některé z nás už začínají pořádně štípat nohy. Kopce kolem Hynčic jsou prostě nekompromisní. Pod kopcem Souš překonáváme hranici 1000 výškových metrů nad mořem a začínáme se kochat výhledy. V dálce před námi se tyčí známá Stezka v oblacích a vidíme i první část stavby nového visutého mostu přes údolí.

Po vysokohorském štěrku pokračujeme k horní stanici resortu Dolní Morava a snad poprvé od rána jedeme po rovině, no konečně. Pod kopcem Slamník ještě rychle cvakáme skupinové foto a vyrážíme směr chata Slaměnka – restaurace u stanice lanové dráhy Sněžník. Nahoře fouká studený podzimní vítr, tak se nechceme úplně zdržovat a rozhodujeme se pro první delší zastávku až dole v restauraci Marcelka.

Jako odměna za první zdolané kopce nás čekal Selský flow trail v Bikeparku Dolní Morava. Za překvapivých pohledů okolních bikerů klesáme na gravelech po modrém „floučku“ dolů. Sedmi kilometrový trail je suprově upravený, střídají se zde pasáže s mírnými boulemi a vyhlazenými klopenkami. V některých místech potěší i nádhernými výhledy na protější kopec Chlum a dolnomoravské údolí. Gravel kolo si se Selským trailem úplně bez problému popere, jen vám doporučujeme se sem vydat mimo hlavní sezónu, kdy tu už není tolik bikerů.

Po sjezdu, jak už to bývá, musíme výškové metry opět tvrdě vyšlapat. Volíme cyklostezku č.6267 podél řeky Moravy, která se pod úpatím Kralického Sněžníku stáčí a vede ve svahu kopců Uhlisko, Podbělka a Slamník. Říká se, že je to cyklostezka s nejhezčími výhledy v celých Jeseníkách, a to můžeme rozhodně potvrdit.
Zastavujeme, doplňujeme energie a kocháme se výhledy na Kralický Sněžník, Klepáč a další okolní kopce. Přesto, že z Dolní Moravy je to zpět na Slamník 500 výškových metrů, kilometry na štěrku díky malebným výhledům krásně utíkají.

Cyklostezka č.6267 nás dovede ještě jednou na vrchol resortu Dolní Morava. Trochu nás už začíná tlačit čas, přece jenom na podzim se později stmívá a nám zbývá ještě 40 km do cíle. Nijak se tu už proto nezdržujeme a pokračujeme dál. Konečně nás čeká druhé klesání dnešního dne, tentokrát si i při sjezdu po asfaltové cyklostezce na rozdíl od trailu trochu odpočineme. Přijíždíme do Vojtíškova, kde míjíme náš nový penzion a pokračujeme směrem na Vysokou a Bystřinu. Ztracených 700 výškových metrů je výrazně cítit na počasí, dole je totiž hned o něco tepleji. Stejně tak se proměňuje i příroda, místo vysokohorských štěrkových cest jedeme přes pole, louky a nemine nás ani sem tam nějaký brod.

Kilometry na nezpevněných cestách najednou začínají ubývat pomaleji, máme už lehké zpoždění, a proto se rozhodujeme upustit od původního plánu a trasu lehce zkracujeme. Naposledy rychle doplňujeme energie z cvrččího proteinu ve formě Sens tyčinek a z Bystřiny místo do Chrastic volíme přímou cestu po modré turistické značce zpět do Hynčic pod Sušinou.

Část skupiny míří rovnou na penzion. Těm, co jeden trail nestačil, pokračují ještě po stoupacím trailu nahoru k rozhledně Štvanice. Naposledy se kocháme výhledy a dnešní gravel vyjížďku zakončujeme kombinací modrého a červeného „floučka“ končícího u Bikecentrum Kolovna.

Na penzionu nás už čeká zasloužená večeře a rozehřátá sauna. Povídáme si u piva, regenerujeme ve wellness a těšíme se, co si pro nás Jeseníky připraví zítra.

Dohromady jsme první den ujeli 60 km a nastoupali 1640 výškových metrů. Na trase se našlo vše, co ke správné gravel vyjížďce patří – štěrkové cesty, bláto, kaluže, brody, a hlavně nádherné výhledy.

Den 2

Po náročné sobotě nás čeká o několik kilometrů kratší vyjížďka s jasným cílem, a to vyhlášené kremrole z Branné v Jeseníkách.
Ve Starém Městě štěrkové cesty na chvilku střídají asfaltové silnice. Užíváme si svižnou jízdu na hladkém asfaltu, rychle ubývající kilometry a okolní přírodu hrající všemi barvami podzimu.

Dnešní trasa je jako na houpačce, mírné stoupání střídá krátký sjezd a takhle několikrát dokola. Najednou se před námi otevírá výhled na dominantu Branné – Kostel sv. Michaela, těšení na místní kremrole v nás graduje. Přijíždíme k cukrárně U Zámku, kolem se to už hemží místními, kteří si odnášejí plné krabice vyhlášených kremrolí a my jen doufáme, že na nás také nějakou zbydou. Holky objednávají 10 kusů, kluci objednávku hbitě navyšují, a nakonec si odnášíme krabici s 20 Staroměstskými máslovými trubičkami, tak tu kremrole nazývají místní. Cukrárna v Branné funguje už 30 let a její majitelé každý všední den připraví kolem osmi tisíc kusů. Zajížďka sem určitě za to stojí!

Posilněni vyrážíme vstříc druhé kopcovitější části dnešní vyjížďky. Z Branné stoupáme po modré, vyjíždíme z lesa a otevírají se nám výhledy na Šléglov. Dále pokračujeme do Starého Města, a pak podél řeky Krupé až do Stříbrnic – malá horská vesnička na druhé straně kopce od Hynčic. Už nám zbývá jen vyšplhat do posledního kopce k horní stanici lanovky u rozhledny Štvanice, kterou už známe z včerejší vyjížďky.

Nakonec si dáme ještě jednou flow trail k bikecentru, kde dopřejeme našim kolům rychlou sprchu a celý víkend zakončujeme společným obědem na penzionu.

Druhý den jsme ujeli 33 km a nastoupali 859 výškových metrů.

Lepší start do podzimní cyklo sezóny jsme si ani nemohli přát. Všem účastníkům campu ještě jednou děkujeme a už teď se těšíme na další ročník, třeba i s vámi, našimi čtenáři.

V hlavních rolích Gravel Campu:

Za zmínku určitě stojí převládající dámské obsazení campu, které nás mile překvapilo. Holky na kole nám opět ukázaly, že cyklistika už dlouho není převážně jen chlapská záležitost.

Praktické informace a vybavení:
Chcete-li se vydat po stopách našeho gravel campu a objevit krásy okolí Kralického Sněžníky, gpx obou tras si můžete stáhnout zde:

1. Trasa 60 km, 1640 m převýšení: Hynčice pod Sušinou – U sedmi cest – Slaměnka – Selský flow trail – Dolní Morava – Cyklostezka 6267 – Slaměnka – Vojtíškov – Vysoká – Štvanice – Flow trail – Hynčice pod Sušinou

2. Trasa 33 km, 859 m převýšení: Hynčice pod Sušinou – Staré město – Šléglov – Branná – Vikantice – Šléglov – Staré město – Stříbrnice – rozhledna Na Štvanici – Flow trail – Hynčice pod Sušinou