V Česku umí většina z nás na kole jezdit od dětství, tak to vypadá, že pro jízdu na kole stačí nasednout a vyrazit. Pravda to sice je, ale pro co nejpříjemnější cestování je dobré mít na paměti několik bodů, kterým se vyplatí věnovat pozornost.
Posed, nastavení kola
Jak už jsem psala v předchozím článku – Jak vybrat elektrokolo do města, pro jízdu městem je nejvhodnější kolo se vzpřímeným posedem, jako je právě Nevo, na kterém jezdím. Při výběru si také nech poradit s výběrem správné velikosti nebo můžeš využít průvodce, kterého najdeš na eshopu.
A po výběru správné velikosti už jen zbývá správně nastavit sedlo. Jednoduchým vodítkem je, abys v nejspodnější pozici (tedy, když je pedál dole) měl/a nohu téměř napnutou (ale ne zcela). V horní pozici bys nohu neměl/a mít pokrčenou v koleni příliš. Jelikož ve městě často zastavujeme na křižovatkách nebo před přechody, je lepší myslet i na to, abys dokázal/a nohu pohodlně dát až na zem (když kolo mírně naklopíš).
Volba trasy
Cestování Prahou má svá úskalí. Kromě úseků s nerovným povrchem je dobré se vyhýbat ulicím s hustým provozem a místům, kde jsou často dopravní zácpy, které nelze legálně podjet.
Když jedeš na elektrokole, nemusíš řešit, jak kopcovitá je zvolená trasa. I tak ale platí, že ne vždy je nejkratší trasa ta nejrychlejší. Zpravidla bývá rychlejší cesta po smíšených stezkách, zejména pak u cest skrz centrum, kterému se dá vyhnout po stezkách podél řeky. Jízda je díky absenci semaforů výrazně plynulejší jak pocitově, tak i „na papíře“.
Jak si takovou trasu najít? Pokud potřebuješ co nejpodrobnější informace o cestách a chceš si udělat přehled o povrchu ulic, intenzitě dopravy a rozložení křižovatek, je jasnou volbou Mapa Městem na kole – cyklomapa pro město Praha i celé Česko (prahounakole.cz). Zde je možné trasu i naplánovat a můžeš vybírat hned ze tří úrovní náročnosti. Výborným pomocníkem mohou být i české Mapy.cz přepnuté na turistickou mapu.
Parkování
Jedním z důvodů, které nás odrazují od ježdění městem na kole, je strach nechat kolo bez dozoru ve veřejném prostoru. Pokud jde o kolo Nevo, to má integrovaný zámek zadního kola a je možné spárovat jeho řídicí jednotku s konkrétním kolem, což znamená, že bez řídicí jednotky je kolo prakticky k ničemu.
Pro větší zabezpečení doporučuji ještě pořídit extra zámek, kterým budeš moci kolo k něčemu připevnit. Ideální je samozřejmě stojan na kola, ale v případě nouze můžeš použít dopravní značení, strom nebo zábradlí. Vždy ale dej pozor, aby kolo nebránilo procházení chodců.
A jak řešit parkování v práci? Pokud pracuješ v kancelářské budově s podzemními garážemi, zkus se zeptat, zda v garážích není možnost parkovat i kola. Možná se dozvíš, že tvoje budova má hlídanou kolárnu, kde můžeš svoje kolo bez obav nechávat, a minimálně na cesty do práce budeš mít bezpečné parkování vyřešeno.
Chceš si vyzkoušet, jaké to je jezdit po Praze na elektrokole? Městská kola R&M si můžeš půjčit v Kolovně, nebo se můžeš přidat na některou z městských vyjížděk, stačí sledovat Stravu nebo Instagram.